Als bedrijf is een van de belangrijkste dingen dat je goed te vinden bent. Als je een winkel hebt, wil je dat de mensen gemakkelijk zien wat je verkoopt en dat ze snel naar binnen lopen om te kijken wat je precies aanbiedt. Vroeger was dit niet zo ingewikkeld: je zorgde ervoor dat je als bakker op een centrale plaats in een dorp of stad zat en de mensen kwamen vanzelf. Toen er wat meer concurrentie kwam werd het steeds belangrijker om ook op andere manieren te laten weten dat je er was. Dit werd gedaan door het maken van reclame: het verspreiden van folders en flyers met informatie over het assortiment, de prijzen en natuurlijk de locatie. Ook het uitzenden van reclameboodschappen op televisie en radio werd veel gedaan. Toen het internet echter steeds meer op kwam, werd er ook steeds meer online reclame gemaakt. Tegenwoordig is het echter niet meer alleen belangrijk dat je een goede locatie hebt en dat je genoeg reclame maakt. De meeste klanten gaan namelijk op het internet op zoek naar de producten die ze graag willen kopen en hierbij maken ze gebruik van een zoekmachine. Met een zoekmachine kun je snel en gemakkelijk vinden wat je zoekt: je voert een zoekterm in en je krijgt direct de meest relevante resultaten te zien. Bedrijven leren hier steeds beter op in te spelen en proberen er daarom voor te zorgen dat hun website het hoogste in deze zoekmachines terecht komt. Er zijn namelijk heel wat mogelijkheden om dit te bereiken: je moet alleen even weten hoe het werkt.

De toepassing van linkbuilding

Je online vindbaarheid is tegenwoordig van het grootste belang. Als klanten online op zoek gaan naar een product dat jij verkoopt wil je natuurlijk dat ze als eerste bij jouw site terechtkomen. Dit kun je onder andere bereiken met linkbuilding. Linkbuilding is een vorm van zoekmachinemarketing, waarbij je ervoor zorgt dat jouw site hoger in de resultaten van een zoekmachine terecht komt. Bij linkbuilding plaats je zoveel mogelijk links naar jouw website op een externe, gerelateerde site. Zoekmachines kijken namelijk naar een aantal criteria, wanneer ze de zoekresultaten bij een bepaald zoekwoord weer gaan geven. Een van deze criteria is het aantal externe links van een website. Met linkbuilding zorg je er dus voor dat zoekmachines jouw beter waarderen. Linkbuilding is echter niet een gemakkelijke methode. Je moet er actief mee bezig zijn en precies weten wat je doet, omdat zoekmachines zoals Google strenge regels hanteren. Google wil niet dat er misbruik wordt gemaakt van linkbuilding, omdat het bedrijf wil dat iedereen een gelijke kans op vindbaarheid moet krijgen. Als je je echter aan deze regels houdt, kan linkbuilding uitstekend worden ingezet als tool voor zoekmachinemarketing. Het is echter wel verstandig om voor zulke ingewikkelde processen een professional in te schakelen. Een bedrijf dat is gespecialiseerd in linkbuildingen en andere vormen van online marketing, heeft ervaring met linkbuilding en de regels die er aan verbonden zijn. Door het uitbesteden van je linkbuilding zorg je ervoor dat deze regels niet worden overtreden en dat de linkbuilding op een zo efficiënt mogelijke manier wordt uitgevoerd. Naast linkbuilding zijn er nog diverse andere methodes waar je gebruik van kunt maken. Een van de bekendste en beste methodes is het plaatsen van SEO-teksten. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. Dit is het optimaliseren van je website en de inhoud voor vindbaarheid in zoekmachines. Deze teksten worden speciaal geschreven voor jouw site en hebben te maken met de producten die je verkoopt. De tekst wordt geschreven over een onderwerp dat met jouw bedrijf te maken heeft, maar er wordt met een bepaalde dichtheid een zoekwoord in verwerkt dat past bij wat jij aanbiedt. Als je bijvoorbeeld sokken verkoopt, is het zoekwoord vanzelfsprekend ‘sokken’. Zoekmachines gaan, als er wordt gezocht op ‘sokken’, kijken naar de verschillende websites en kijken hierbij naar de inhoud: wat voor teksten staan er op deze site? Omdat het woord met precies de goede dichtheid in de tekst verwerkt is, vindt Google dat jouw website heel goed bij het zoekwoord past. Je kunt er dus met methodes als SEO-teksten en linkbuilding op een gemakkelijke manier voor zorgen dat jouw bedrijf een hoge positie krijgt in de zoekresultaten.

Het uitbesteden van zoekmachinemarketing

Het is verstandig om je online marketing uit te besteden aan een professioneel bedrijf. Omdat de verschillende soorten zoekmachinemarketing verbonden zijn aan strenge regels en het overtreden hiervan sancties als verbanning uit Google met zich meebrengt, is het van groot belang dat bijvoorbeeld de linkbuilding goed gebeurt. Professionals weten waar ze mee bezig zijn: ze hebben ervaring en kennen de regels goed. Daarom kun je er zeker van zijn dat er geen overtredingen gemaakt worden en dat de linkbuilding zijn uitwerking gaat krijgen. Een van de bedrijven dat online zijn diensten op het gebied van online marketing aanbiedt, is Middle Road. Op de website, www.middleroad.nl, kun je alles lezen over dit bedrijf en wat het doet. Naast linkbuilding wordt er ook webdesign en vormgeving aangeboden, omdat dit tevens erg belangrijke onderdelen van je website zijn. Als een consument je gevonden heeft, is het namelijk ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat hij of zij ook op jouw site wil blijven. Door een goede vormgeving en webdesign waardoor je site goed functioneert, zorg je ervoor dat je site gebruiksvriendelijk en uitnodigend is, waardoor klanten eerder een aankoop doen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn