Ieder bedrijf heeft zijn eigen business doelstellingen. Het ene bedrijf kijkt hier ieder jaar naar, een ander bedrijf doet dit misschien wel iedere week of maand. Een business doelstelling kun je natuurlijk ieder moment opstellen en gaan uitvoeren. Het is echter belangrijk om de doelstellingen te halen natuurlijk en dat is iets waar veel bedrijven toch wel moeite mee hebben. Het bedenken van doelstellingen dat is iets waar de meeste bedrijven wel goed in zijn, maar het behalen van deze doelen zijn een heel ander verhaal. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan eens een kijkje naar het crm programma. Deze software is gebaseerd op klantrelatiebeheer. Ieder proces in je bedrijf dat met klanten te maken heeft wordt met dit systeem verbeterd. Al veel bedrijven voor je hebben hier uiteenlopende successen mee behaald en zijn er zeer enthousiast over. Crm helpt bedrijven om verschillende bedrijfsprocessen een stuk soepeler te laten verlopen. En dat heeft natuurlijk weer effect op andere bedrijfsprocessen. Wanneer je crm implementeert in je bedrijf zul je zien dat het je meer oplevert dan alleen een goede klantrelatiebeheer. Crm kun je gebruiken op de volgende niveaus:

  • management
  • orders
  • support
  • sales

Je ziet dus inderdaad dat het allemaal vlakken zijn waar je ook met klanten te maken hebt. Met crm heb je een helder overzicht van de klanten van je bedrijf, daar horen natuurlijk ook de potentiële klanten bij. Deze kun je heel helder in beeld krijgen en dat is voor veel bedrijven ook een van de grootste voordelen van dit systeem. Crm kan je op verschillende gebieden laten zien waar je klanten zich bevinden en wat ze bijvoorbeeld interesseert. Wat maakt jouw klanten nu uniek? Dat is natuurlijk iets waar je achter wilt komen als bedrijf, want je kunt daar veel voordelen uit halen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook door oude of huidige klanten grotere klanten te laten worden. Met crm kun je dat allemaal voor elkaar krijgen.

Met crm krijg je het voor elkaar

De mogelijkheden van het crm systeem zijn volledig aan te passen op je bedrijf. Daarom raden wij het de meeste bedrijven ook aan om het systeem in een keer in het hele bedrijf te implementeren. Sommige bedrijven kiezen er voor om het maar met enkele werknemers op te pakken of met slechts enkele afdelingen. Hier zul je natuurlijk ook de nodige voordelen uit behalen, maar niet zo snel en zo veel als wanneer je crm direct helemaal in je bedrijf toepast. Het is zelfs voordelig om het direct in een keer te implementeren. Crm is een complex systeem. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt is het helemaal niet moeilijk, maar je moet je draai er even in vinden. Dit kun je het beste doen door een van de trainingen van Tendenz te volgen. Je kunt er voor kiezen om een bedrijfstraining te doen. Het voordeel daarvan is dat de training volledig toegepast wordt op jouw bedrijfswensen en –voorkeuren. Tendenz leert je dus direct hoe crm in jullie bedrijf past en niet hoe het in het algemeen werkt. Als je bijvoorbeeld een open inschrijving cursus bijwoont dan zul je zien dat de kennis die daar doorgegeven wordt veel algemener is. Er zijn maar weinig mensen die er dan echt problemen mee hebben om de kennis om te zetten, maar het is natuurlijk wel zo makkelijk om het systeem in een keer goed te leren toepassen binnen je eigen bedrijf. Dit is ook voor je werknemers een fijne manier om kennis te maken met crm. Het kan even wennen zijn om met crm te werken. Mensen zijn vaak gewend om in een bepaalde manier te werken en vinden de omslag altijd even wennen. Dit is natuurlijk niet erg, maar geef het wel de tijd.

Meer resultaat met crm

Crm is natuurlijk meer dan alleen maar een systeem waarmee je de klantrelatiebeheer kunt bijhouden en verbeteren. Het is een programma dat de bedrijfsprocessen sterk verbeterd en versoepeld en dat zul je ook direct merken aan je werknemers. Waar er voorheen misschien ergernissen waren omdat mensen langs elkaar heen werkten, is dat met de introductie van het crm systeem verleden tijd. Dat is op zich al een hele verbetering, maar veel bedrijven bereiken vaak een soort domino-effect. Doordat je werknemers een fijner werkproces hebben, voelen ze zich gelukkiger en vaak ook meer gewaardeerd. Dit verbetert dan ook nogmaals de werkproductiviteit. Crm brengt je dus inderdaad heel veel meer dan alleen maar een verbetering van de bedrijfsprocessen. Wanneer je het systeem echt helemaal op de juiste manier implementeert, kun je het zelfs voor elkaar krijgen om tot kostenbesparing over te gaan. Je investering in crm kan dus zelfs uitlopen in een flinke besparing. Dat is natuurlijk iets wat geen enkel bedrijf fout in de oren klinkt. Als innoverend bedrijf ben je uiteraard altijd bezig om de volgende stap te maken en met crm kun je meerdere stappen tegelijk vooruit zetten. Veel bedrijven zijn je hier al in voorgegaan. Tijdens de training van Tendenz zal je dit ook zien. Zij hebben uiteraard meerdere voorbeelden uit de praktijk hoe crm voor je kan werken en wat je er natuurlijk allemaal mee kunt doen. Wij raden het je zeker aan om deze training te volgen, op wat voor manier dan ook, en niet zelf aan de slag te gaan met crm. Het kan natuurlijk wel, maar je bent een stuk sneller als je het aan de hand van de training doet.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn