Voor moderne bedrijven is internet marketing een belangrijk speerpunt. Steeds vaker worden zaken immers online gedaan. Dit is de plaats waar klanten nu op zoek gaan naar bedrijfsinformatie en waar zij ook veel van hun aankopen doen. Het is ook de manier waarop zij met jouw bedrijf in contact proberen te komen. Zoals je voor je offline contacten een marketingstrategie ontwikkeld hebt, zo moet je dat ook voor je online zaken doen. In principe is het zo dat jij je marketingstrategie gewoon door kunt trekken naar je internet marketing. Op alle vlakken probeer jij immers dezelfde boodschap over te brengen aan potentiële klanten, je probeert dezelfde waarden uit te stralen en op dezelfde manier te communiceren. Daarbij is het belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf dit doet, dat iedereen hetzelfde uitstraalt. Alleen op die manier zal je marketingstrategie goed werken. Heb jij al een marketingplan klaar liggen, vertaal deze dan gewoon naar de online wereld. Denk na over hoe je dit op internet in zou kunnen zetten in jouw contactmomenten met klanten. Zorg er vervolgens voor dat iedereen weet wat de strategie is, dan zorg je ervoor dat je succesvol kunt zijn met internet marketing.

Internet marketing heeft vele gezichten

We hebben het tot nu toe vooral gehad over internet marketing in de zin van het bepalen van de identiteit die je uit wilt stralen en hoe je dit wilt communiceren. Maar hoe ga je hier vervolgens mee aan de slag? Wat kun je op internet nu doen om klanten te bereiken, zodat je jouw boodschap ook daadwerkelijk aan hen kunt overbrengen? Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt met hen in contact komen via bijvoorbeeld:

  • het versturen van nieuwsbrieven
  • het plaatsen van berichten op sociale media en daar reageren op vragen en opmerkingen
  • het zorg dragen voor contentmarketing

Maar dit zijn allemaal zaken die pas effectief zijn op het moment dat iemand jouw bedrijf al online gevonden heeft. Je moet om succesvol te zijn er dus ook voor zorgen dat je goed gevonden wordt. Dat zou dus ook zeker deel uit moeten maken van je internet marketing strategie. Zaken die je kunt inzetten om jouw vindbaarheid te verhogen, zijn bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA) en conversie optimalisatie (CRO). Want om mensen te kunnen overtuigen van jouw product of dienst, moet je er natuurlijk wel eerst voor zorgen dat ze weten dat jouw bedrijf bestaat. Ook deze punten moeten dus zeker deel uit maken van jouw internet marketing.

Een professional inschakelen of het zelf doen?

Het klinkt nu misschien nog wat ingewikkeld allemaal, maar feit is dat veel bedrijven uitstekend zelf aan de slag kunnen gaan met internet marketing. Voor grote bedrijven zal het zo zijn dat zij hiervoor een speciale afdeling creëren met werknemers die zich op dit gebied gespecialiseerd hebben. Als klein bedrijf heb je deze optie natuurlijk niet, vanwege financiële beperkingen, maar dat betekent niet dat je er helemaal niets aan kunt doen. Je kunt zelf met behulp van het blog Internet Marketing Online aan de slag gaan, aangezien je hier veel informatie vindt over het onderwerp en je kunt lezen hoe je deze zaken aan moet pakken. Een andere optie die je hebt is het inschakelen van een professioneel bureau op dit gebied. Dit kost uiteraard wat geld, maar dan profiteer je ook van de ervaring die zij hier mee hebben. Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat je met internet marketing aan de slag gaat. Het heeft zoveel kansen te bieden, het is echt zonde om deze mogelijkheden onbenut te laten.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn